Logo
navbar Bøger på vej Vore bøger Nyheder Presseservice Artikler Om forlaget Køb af bøger Tilbud


Jean-Pierre Obin
Obin, født 1942, dr.phil., er oprindelig uddannet som ingeniør og har i sin sene karriere beskæftiget sig med organisation og udvikling af undervisning; i perioden 1990-2008 var han generalinspektør i Frankrigs nationale undervisningsvæsen. Obin er forfatter til en lang række bøger om skolevæsen og undervisning.



 

Kirsten Valeur har i en årrække boet i den fransktalende del af Schweiz og er Ph.D. fra universitetet i Genève. Valeur har fra fransk bl.a. oversat " Det tilslørede folkemord – den arabiske slavehandel i Afrika” (Ellekær 2015).

Retten til at mobbe Gud


Klapomslag 15,5 x 23 cm
220 sider

24. november 2022

ISBN 978-87-92173-46-1

Vejledende pris 235 DKK


 


Hvordan islam trænger ind i skolen

- er forholdene i Frankrig et varsel for Danmark?

Af Jean-Pierre Obin

Oversat fra fransk af Kirsten Valeur



I ”Hvordan islam trænger ind i skolen” redegør Jean-Pierre Obin for de problemer, som den tiltagende islamisering af Frankrigs store, indvandrede muslimske befolkningsdel skaber i de franske skoler. I Frankrig blev stat og kirke adskilt ved lov i 1905, og skolen betragtes som den institution, der mere end nogen anden skal danne ungdommen efter Den Franske Republiks værdier om verdslighed.

Muslimske skoleelever, der vokser op i parallelsamfund, hvor de udsættes for islamistisk propaganda, udfordrer i stigende omfang princippet om verdslighed i skolen. Det sker som opposition mod oplysningsideen, modstand mod fælles undervisning for de to køn samt manifestation af religiøst tilhørsforhold gennem påklædning. Sidstnævnte er forbudt i de franske skoler.

Konsekvenserne af dette ser Obin som en blanding af eftergivenhed over for religiøse særkrav, øgede konfrontationer mellem alle aktører i skolesystemet samt en udbredt og stigende tendens til skolesegregering.

Hvordan ser situationen ud i Danmark? Vi har et andet syn på verdslighed i skolerne, men også her berettes der om øgede tilfælde af konflikter, når ytringsfrihed og oplysning indgår i undervisningen, og når læreres og i særlig grad kvindelige læreres autoritet udfordres. Skolesegregering er blevet et markant og omdiskuteret emne i den politiske debat.

Hvad er de langsigtede konsekvenser af den manglende assimilation af mennesker fra den muslimske verden, som er masseindvandret til det danske samfund? Vil segregeringen slå rod i skolerne og derefter i de øvrige dele af samfundet? Kan vi lære af Frankrig, hvor politikerne først nu begynder at forstå, at man ikke i tide tog udfordringerne fra masseimmigrationen alvorligt?

 


Streg

Pressen skrev bl.a.:

Bogen rammer dér, hvor det gør ondt.
— Julien Rapegno, La Montagne

Denne fremstilling er lige så skarp, som den er veldokumenteret.
— Ghislain de Violet, Paris Match

En chokerende bog om angreb på sekularismen og kommunitarismen i skolen.
— Rachel Binas, Marianne